close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חושבים על דירה ראשונה? כל הדברים שכדאי לדעת לפני

מערכת שורשח תשרי, תשעו21/09/2015

אם גם אתם חושבים על דירה ראשונה ולא יודעים מאיפה להתחיל לגייס את ההון העצמי, הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת

תגיות:

שכונות עם צביון דתי-לאומי קורצות לבעלי כיפות סרוגות בכל רחבי הארץ. מחקרים שבוצעו לאחרונה על ידי סוכנויות תיווך מגלות שבמגזר הדתי-לאומי מעדיפים לגור בפתח תקווה ולא בתל אביב, מוכנים להתפשר על דירה בקומה גבוהה רק אם יש בבניין מעלית שבת ומשקיעים בעיצוב פנימי של חלל הפנים לא פחות מאשר בבניית מרפסת לסוכה. דירה ראשונה של זוג צעיר ומסורתי כוללת בדרך כלל כיור כפול, הכנה לכיור נטילה בסלון וכמובן שעון-שבת. בסביבה עצמה מעדיפים להימנע מלראות חילול שבת ונותנים עדיפות לשכונה שבה לא שומעים מוזיקה בימי חג ומועד.

המאפיינים הייחודיים של דירות המתאימות

לזוגות צעירים מהמגזר הדתי והמסורתי מצמצמים את היצע נכסי הנדל"ן העומד לרשותם. מלבד העובדה שבשוק הנדל"ן כולו הביקוש הרבה יותר גדול מההיצע, חובשי כיפות סרוגות נאלצים להתמודד עם קשיים נוספים. התוצאה היא עליית מחירים וטווח ממוצע של 1.6-1.8 מיליון ש"ח על דירת 3 חדרים מחוץ למרכז. עם זאת, ניתן לחסוך חלק ניכר מההוצאות בעזרת היכרות עם מרכיבי התקציב.

כך תדעו באיזה סכום אתם יכולים לרכוש דירה

הפקטור המרכזי המשפיע על היכולת שלכם לקנות דירה ראשונה בשכונת מגורים בעלת צביון דתי-מסורתי הוא ההון העצמי. תוכלו לדעת באיזה סכום אתם יכולים לרכוש דירה אם תבצעו חישוב משכנתא מדויק. הזינו את נתוני עלות הדירה, ההון העצמי הקיים וההחזר החודשי המבוקש למחשבון משכנתא ובדקו את התוצאות. המטרה של החישוב היא לספק לכם אינדיקציה על יכולתכם לרכוש דירה מסוימת. ככל שההון העצמי שתגייסו יהיה גבוה יותר, כך אתם צפויים להתמודד בקלות עם ההחזר החודשי ועם ההוצאות הקבועות.

מומלץ להשקיע לפחות כמה חודשים בהשוואה בין שכונות מגורים וערים לדירה ראשונה. ודאו שהשכונה מתאימה לסגנון החיים שבחרתם מבחינת גנים, בתי ספר, בתי כנסת, מוסדות חינוך, פארקים וצביון דתי. השאירו לפחות רבע מהתקציב להוצאות בלתי צפויות ונסו להיות עירניים למבצעים. בציבור הדתי-לאומי נוהגים לשתף קבוצות חברים ומשפחות במבצעים שיכולים לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים.

כמה יעלו לכם ההוצאות הנלוות?

רכישת דירה בישראל חייבת במס רכישה המשתנה לפי שווי הנכס. מומלץ להיעזר בעורך דין שילווה אתכם מול סוכנויות התיווך או הקבלן, ולכן יש להביא בחשבון את שכר הטרחה. במקרה וזוג צעיר במגזר הדתי מחליט לקנות דירה ראשונה באמצעות מתווך, עליו לשלם בערך 2% ממחיר הנכס בתוספת מע"מ. כדאי להתייעץ עם בנקאי בנוגע לעסקה המתבצעת בדולרים עם תשלום מעשי בשקלים ולהקטין את הסיכון. חשוב לא פחות לבדוק האם מחיר הדירה מוצמד למדד המחירים לצרכן או למדד תשומות הבנייה, אך להשתמש בשירותי עורך הדין כדי לברר על גובה דמי הסכמה למנהל מקרקעי ישראל.

שני מושגים נוספים שכדאי לכם להכיר לפני רכישת דירה ראשונה הם היטל השבחה ומס שבח. היטל השבחה נגבה על ידי הרשות המקומית באיזור בו אתם מעוניינים לקנות את הדירה, ונהוג שהוא משולם על ידי המוכר. מס שבח חל על הסכום שבו עולה שווי מכירת המקרקעין על יתרת שווי רכישת המקרקעין. גם המס הזה אמור להיות משולם על ידי המוכר, אז כדאי שתוודאו שהוא לא מסתתר בתוך חוזה הרכישה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה